Nära 30 ansökningar
från föreningar över hela landet strömmade in när Santander Consumer Bank
tävlade ut en veckas fotbollsträning för barn och ungdomar. Och vinstlotten,
den drogs av oss inom Sandvikens IF.
- Det känns spännande att ge Sandviken den här chansen i år
– de var faktiskt toppkandidater redan förra året. Föreningen har en fantastisk
bredd och ett starkt engagemang i den lokala kommunen. Deras sätt att integrera
idrott med övriga samhället, och skapa möjlighet till spontan rörelse gör de
till värdiga vinnare av en veckas fotbollsträning med Manchester United Soccer
School, säger Martin Brage, vd, Santander Consumer Bank Sverige.
Juryns motivering lyder:
Sandvikens
IF lyckades vinna eftersom deras verksamhet är både jämlik och inkluderande. Barn- och
ungdomsverksamheten består av 175 flickor och 220 pojkar. Klubben fyllde 100 år
i fjol och har alltid arbetat för att förena
idrottslig verksamhet med socialt ansvar. Ett av deras fantastiska initiativ är Framsteget –
Sandvikens IFs sätt att bidra till ett bättre samhälle och för att färre ska
hamna i utanförskap.
- Detta känns
fantastiskt bra, jag tror att det kommer bli väldigt uppskattat. För våra unga
spelare kommer det här att vara en stor grej – Manchester United är en
världskänd klubb med spelare som många ser upp till! Jag tror och hoppas att det kommer bli en oförglömlig
vecka, säger Jonas
Andersson, ungdomsansvarig i Sandvikens IF.
Vecka 21 (20-24 maj) kommer Manchester Uniteds ungdomsakademi hit till Sandviken och håller träningar. Sandvikens IF kommer att ge ungdomslagen chansen att under denna vecka få ta del av tre timmars träning vardera, mer information till lagen kommer inom kort.
Läs mer om priset från Santander Consumer Bank och deras samarbete med Manchester United här: https://www.santanderconsumer.se/om-oss/sponsring/manchester-united/